Strona główna » Dlaczego Brama Nie Działa?​

Dlaczego Brama Nie Działa?​

Kiedy mamy już bramę w ogrodzeniu i do tego z napędem, cieszymy się jej użytkowaniem do momentu aż się zatrzyma. Zadajemy sobie pytanie: dlaczego brama nie działa? Takie awarie zdarzają się z wielu powodów zarówno w bramach przesuwnych jak i dwuskrzydłowych. Często zapominamy o przeglądach i konserwacji tych urządzeń, a to błąd! To właśnie brak regularności dbania o czystość, sprawdzania luzów czy połączeń powoduje późniejsze problemy. Część z tych prac może wykonać użytkownik a innymi musi zając się profesjonalny serwis z uprawnieniami elektrycznymi oraz certyfikatami wydanymi przez producenta danego napędu czy bramy.

Co sprawdzić?

Odpowiadając na pytanie „dlaczego brama nie działa” powinniśmy:

sprawdzić pilota

każdy pilot posiada diodę informującą o jego pracy. Po naciśnięciu przycisku dioda zapala się na chwilę lub mruga. Jeśli tak się nie dzieje lub światełko jest ledwo widoczne to znak, że należy wymienić baterię w pilocie. Jeśli pilot jest zniszczony przyjedziemy i zaprogramujemy nowy.

piloty do bram wjazdowych

sprawdzić zasilanie


jak każde urządzenie elektrycznie, automatyka do bram też potrzebuję prądu. Kiedy go nie ma – napęd staje. Lampa ostrzegawcza nie miga, z centrali nie słychać charakterystycznego cykania przekaźnika. Czy nie ma planowego wyłączenia prądu lub awarii w okolicy? Czy nie „wywaliło” bezpiecznika w tablicy rozdzielczej? Jeśli tu wszystko jest w porządku, możemy sprawdzić bezpiecznik w napędzie. Często umiejscowiony jest przed centralą lub bezpośrednio na niej zaraz przy kostce połączeniowej zasilania. Należy zwrócić uwagę czy nie ma kilku bezpieczników w napędzie.

bezpieczniki-w-centrali
przykładowa centrala z zaznaczonymi bezpiecznikami

sprawdzić pracę bramy w trybie manualnym 

 

kiedy zasilanie jest i pilot działa a brama nie rusza, należy rozblokować siłownik i sprawdzić czy brama nie blokuje się mechanicznie. Silniki na napięcie 24V i 36V są wyposażone w enkoder, który zabezpiecza ruch bramy i wykrywa ewentualne opory na trasie bramy. Jeśli zadziała to zatrzyma skrzydło bramy. Zarówno przy bramach przesuwnych jak i skrzydłowych może dojść do sytuacji, że napęd działa poprawnie ale brama została zablokowana. Należy wówczas usunąć przeszkodę, wymienić zawias lub rolki w przypadku bram przesuwnych. Należy sprawdzić czy brama nie posiada uszkodzeń mechanicznych w postaci pękniętego spawu lub wygiętej części, która uniemożliwia poprawną pracę.

przykładowy napęd z kluczem wysprzęglającym

sprawdzić błąd w napędzie

większość nowoczesnych napędów posiada wyświetlacz wbudowany w centralę. Warto sprawdzić jaki błąd jest wyświetlany bo pozwoli nam to szybko zdiagnozować usterkę. Należy się przy tym posiłkować instrukcją napędu ponieważ każdy producent ma swoje oznaczenia i swoje listy błędów. Część automatyki do bram sygnalizuje problem migającą lampą ostrzegawczą. Ilość mignięć odpowiada konkretnemu problemowi, jak np. błąd fotokomórek lub zadziałanie enkodera.

wyswietlacz-na-centrali-napedu-bramy
wyświetlacz z informacją o stanie bramy

sprawdzić fotokomórki

to one odpowiadają za bezpieczeństwo zamykania większości montowanych bram. Ich działanie polega na ciągłym zwarciu dwóch żył podłączonych w odpowiednim miejscu do centrali w napędzie. W momencie przecięcia wiązki pomiędzy fotokomórkami, przekaźnik rozłącza przewody i centrala zatrzymuje bramę i nie pozwala jej się zamknąć do momentu usunięcia przeszkody z linii fotokomórek. Takie zadziałanie fotokomórki będzie również w momencie zabrudzenia jej obudowy lub gdy niewinnie rosnące rośliny przysłonią lewą lub prawą stronę bramy. Kilkuletnie instalacje bez przeglądów mogą też zostać „zaatakowane” przez pajęczaki i mrówki, które lubią zagnieździć się w obudowie fotokomórki. Po jej wyczyszczeniu, wszystko wróci do normy. Przy kilkunastoletnich instalacjach, może pojawić się problem z fotokomórkami związany ze światłem słonecznym. Przy ostrym świetle i zmatowiałych obudowach brama może się nie zamknąć. Tutaj rozwiązaniem jest tylko wymiana fotokomórek na nowe.

fotokomorka-pajak
fotokomórka z pająkiem

sprawdzić listwę zębatą w przypadku bramy przesuwnej

 

listwa odpowiada za przeniesienie napędu z silnika przez koło zębate na bramę, dzięki czemu w zależności od kierunku obrotów silnika brama się otwiera lub zamyka. Odpowiednie zazębienie listwy z kołem zębatym jest bardzo ważne. Luz pomiędzy zębami powinien wynosić ok 2 mm. Jeśli jest większy może być słyszalny stukot zębów i może powodować przeskakiwanie trybów zębatki a co za tym idzie problem z ruszeniem bramy. Jeśli listwa zbytnio przylega do koła zębatego, powoduje to duże obciążenie dla napędu i możliwe zadziałanie enkodera. W zależności od zastosowanej listwy zębatej może też nastąpić wyłamanie jednego lub większej ilości zębów w przypadku listwy nylonowej. Oznacza to, że brama się blokuje lub luz na zębatce był zbyt duży. Należy też sprawdzić mocowanie listwy do bramy, gdyż z czasem pod wpływem wibracji śruby mogę się wykręcić powodując zwiększenie dystansu pomiędzy listwą a kołem zębatym.

nieprawidłowe zazębienie listwy zębatej

Podsumowując

Jeśli po wykonaniu tych czynności brama dalej nie działa skontaktuj się z serwisem z najbliższej okolicy. Nasz mobilny serwis obsługuje Wrocław i okolice do 60km. Posiadamy odpowiednie szkolenia i certyfikaty. Zadbamy o to by brama pracowała poprawnie. Jeśli potrzebujesz zaprogramujemy nowe piloty oraz rozbudujemy sterowanie tak aby jeden pilot otwierał kilka bram. Zapraszamy do kontaktu pod numerem 609 993 884 lub poprzez formularz.