Kiedy mamy już bramę w ogrodzeniu i do tego z napędem, cieszymy się jej użytkowaniem do momentu aż się zatrzyma. Zadajemy sobie pytanie: dlaczego brama nie działa? Takie awarie zdarzają się z wielu powodów zarówno w bramach przesuwnych jak i dwuskrzydłowych. Często zapominamy o przeglądach i konserwacji tych urządzeń, a to błąd! To właśnie brak regularności dbania o czystość, sprawdzania luzów czy połączeń powoduje późniejsze problemy. Część z tych prac może wykonać użytkownik a innymi musi zając się profesjonalny serwis z uprawnieniami elektrycznymi oraz certyfikatami wydanymi przez producenta danego napędu czy bramy.
Co sprawdzić?
Odpowiadając na pytanie „dlaczego brama nie działa” powinniśmy:
sprawdzić pilota
każdy pilot posiada diodę informującą o jego pracy. Po naciśnięciu przycisku dioda zapala się na chwilę lub mruga. Jeśli tak się nie dzieje lub światełko jest ledwo widoczne to znak, że należy wymienić baterię w pilocie. Jeśli pilot jest zniszczony przyjedziemy i zaprogramujemy nowy.
sprawdzić zasilanie
jak każde urządzenie elektrycznie, automatyka do bram też potrzebuję prądu. Kiedy go nie ma – napęd staje. Lampa ostrzegawcza nie miga, z centrali nie słychać charakterystycznego cykania przekaźnika. Czy nie ma planowego wyłączenia prądu lub awarii w okolicy? Czy nie „wywaliło” bezpiecznika w tablicy rozdzielczej? Jeśli tu wszystko jest w porządku, możemy sprawdzić bezpiecznik w napędzie. Często umiejscowiony jest przed centralą lub bezpośrednio na niej zaraz przy kostce połączeniowej zasilania. Należy zwrócić uwagę czy nie ma kilku bezpieczników w napędzie.
sprawdzić pracę bramy w trybie manualnym
kiedy zasilanie jest i pilot działa a brama nie rusza, należy rozblokować siłownik i sprawdzić czy brama nie blokuje się mechanicznie. Silniki na napięcie 24V i 36V są wyposażone w enkoder, który zabezpiecza ruch bramy i wykrywa ewentualne opory na trasie bramy. Jeśli zadziała to zatrzyma skrzydło bramy. Zarówno przy bramach przesuwnych jak i skrzydłowych może dojść do sytuacji, że napęd działa poprawnie ale brama została zablokowana. Należy wówczas usunąć przeszkodę, wymienić zawias lub rolki w przypadku bram przesuwnych. Należy sprawdzić czy brama nie posiada uszkodzeń mechanicznych w postaci pękniętego spawu lub wygiętej części, która uniemożliwia poprawną pracę.
sprawdzić błąd w napędzie
większość nowoczesnych napędów posiada wyświetlacz wbudowany w centralę. Warto sprawdzić jaki błąd jest wyświetlany bo pozwoli nam to szybko zdiagnozować usterkę. Należy się przy tym posiłkować instrukcją napędu ponieważ każdy producent ma swoje oznaczenia i swoje listy błędów. Część automatyki do bram sygnalizuje problem migającą lampą ostrzegawczą. Ilość mignięć odpowiada konkretnemu problemowi, jak np. błąd fotokomórek lub zadziałanie enkodera.
sprawdzić fotokomórki
to one odpowiadają za bezpieczeństwo zamykania większości montowanych bram. Ich działanie polega na ciągłym zwarciu dwóch żył podłączonych w odpowiednim miejscu do centrali w napędzie. W momencie przecięcia wiązki pomiędzy fotokomórkami, przekaźnik rozłącza przewody i centrala zatrzymuje bramę i nie pozwala jej się zamknąć do momentu usunięcia przeszkody z linii fotokomórek. Takie zadziałanie fotokomórki będzie również w momencie zabrudzenia jej obudowy lub gdy niewinnie rosnące rośliny przysłonią lewą lub prawą stronę bramy. Kilkuletnie instalacje bez przeglądów mogą też zostać „zaatakowane” przez pajęczaki i mrówki, które lubią zagnieździć się w obudowie fotokomórki. Po jej wyczyszczeniu, wszystko wróci do normy. Przy kilkunastoletnich instalacjach, może pojawić się problem z fotokomórkami związany ze światłem słonecznym. Przy ostrym świetle i zmatowiałych obudowach brama może się nie zamknąć. Tutaj rozwiązaniem jest tylko wymiana fotokomórek na nowe.
sprawdzić listwę zębatą w przypadku bramy przesuwnej
listwa odpowiada za przeniesienie napędu z silnika przez koło zębate na bramę, dzięki czemu w zależności od kierunku obrotów silnika brama się otwiera lub zamyka. Odpowiednie zazębienie listwy z kołem zębatym jest bardzo ważne. Luz pomiędzy zębami powinien wynosić ok 2 mm. Jeśli jest większy może być słyszalny stukot zębów i może powodować przeskakiwanie trybów zębatki a co za tym idzie problem z ruszeniem bramy. Jeśli listwa zbytnio przylega do koła zębatego, powoduje to duże obciążenie dla napędu i możliwe zadziałanie enkodera. W zależności od zastosowanej listwy zębatej może też nastąpić wyłamanie jednego lub większej ilości zębów w przypadku listwy nylonowej. Oznacza to, że brama się blokuje lub luz na zębatce był zbyt duży. Należy też sprawdzić mocowanie listwy do bramy, gdyż z czasem pod wpływem wibracji śruby mogę się wykręcić powodując zwiększenie dystansu pomiędzy listwą a kołem zębatym.
Podsumowując
Jeśli po wykonaniu tych czynności brama dalej nie działa skontaktuj się z serwisem z najbliższej okolicy. Nasz mobilny serwis obsługuje Wrocław i okolice do 60km. Posiadamy odpowiednie szkolenia i certyfikaty. Zadbamy o to by brama pracowała poprawnie. Jeśli potrzebujesz zaprogramujemy nowe piloty oraz rozbudujemy sterowanie tak aby jeden pilot otwierał kilka bram. Zapraszamy do kontaktu pod numerem 609 993 884 lub poprzez formularz.